Kolodvorska ulica 3/a
6215 Divača
S 1. junijem lahko oddate vlogo za uveljavljanje pravice do dolgotrajne oskrbe na domu
»Centri za socialno delo bomo pri vstopu v sistem dolgotrajne oskrbe ljudem v pomoč«
S 1. julijem 2025 se v sistemu dolgotrajne oskrbe lahko začne uveljavljati pravica do dolgotrajne oskrbe na domu, ter dodatni pravici storitev za krepitev in ohranjanje samostojnosti in e-oskrba. Vlogo za uveljavljanje teh pravic bo na vstopno točko za dolgotrajno oskrbo pri Centru za socialno delo Južna Primorska (CSD), možno oddati od 1. junija 2025 dalje. CSD priporoča, da se ljudje, še pred oddajo vloge, obrnejo na vstopno točko, kjer bodo dobili vse potrebne informacije glede dolgotrajne oskrbe. Na CSD si prizadevajo, da bodo vložili vse napore, da bodo postopki z njihove strani potekali znotraj zakonsko določenih rokov ter da sistem zaživi v korist vseh, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo. Odločbe za dolgotrajno oskrbo bodo lahko izdane, ko bo informacijski sistem, ki ga vzpostavlja resorno ministrstvo, na voljo.
Svetovalci za dolgotrajno oskrbo na vstopni točki bodo v pomoč ljudem
Vsi ljudje, ki bodo želeli uveljavljati pravice iz dolgotrajne oskrbe, naj se obrnejo na vstopno točko za dolgotrajno oskrbo pri njihovem območnem CSD. Tam bodo prejeli informacije glede pravic in vlogo, ki jo morajo izpolniti. Če bodo ljudje imeli težave z izpolnjevanjem vloge, jim bodo pri tem pomagali svetovalci za dolgotrajno oskrbo na vstopni točki. Pojasnili jim bodo tudi, kako bo potekal postopek do izdaje odločbe. V kolikor vlagatelj ne zmore fizičnega obiska na vstopno točko, naj to CSD-ju sporoči. Postopek za uveljavljanje pravice se začne na podlagi vloge, ki jo na vstopno točko vloži zavarovana oseba, njen pooblaščenec, skrbnik ali skrbnik za posebni primer (osebno, telefonsko ali preko elektronske pošte) ali se postopek začne po uradni dolžnosti.
Potek postopka za uveljavljanje pravic do dolgotrajne oskrbe na domu
· Obisk svetovalca za dolgotrajno oskrbo na domu vlagatelja
Po vložitvi vloge na vstopni točki CSD, bo vlagatelja na domu obiskal svetovalec za dolgotrajno oskrbo z namenom izdelave ocene upravičenosti. Svetovalec bo ugotavljal koliko je vlagatelj samostojen oziroma koliko pomoči potrebuje pri gibanju, samooskrbi, dejavnostih izven doma, opravljanju gospodinjskih opravil ter kakšne so njegove kognitivne in komunikacijske sposobnosti, kako se spoprijema z boleznijo in zdravljenjem. Svetovalec za dolgotrajno oskrbo bo nato ugotovitve glede sposobnosti vlagatelja vnesel v posebno ocenjevalno lestvico, ki bo to preračunala v točke. Vprašalnik in ocenjevalno lestvico je pripravil Inštitut Republike Slovenije za socialno varstvo.
· Razvrstitev v kategorijo dolgotrajne oskrbe, izdaja odločbe in priprava načrta priporočenih storitev
Na podlagi tako zbranih točk, bo vlagatelj uvrščen v eno izmed petih kategorij dolgotrajne oskrbe. Za uvrstitev v prvo kategorijo bo moral vlagatelj doseči najmanj 12.5 točk. Svetovalec za dolgotrajno oskrbo bo nato po Zakonu o splošnem upravnem postopku izdal odločbo o upravičenosti do dolgotrajne oskrbe in skupaj z upravičencem do dolgotrajne oskrbe pripravil še načrt priporočenih storitev.
· Osebni načrt koordinator pripravi skupaj z upravičencem
Z odločbo in načrtom priporočenih storitev se bo upravičenec oglasil pri koordinatorju izvajalca dolgotrajne oskrbe v njegovi občini in skupaj bosta naredila osebni načrt. Koordinator za dolgotrajno oskrbo bo spremljal ustreznost izvajanja dolgotrajne oskrbe glede na potrebe uporabnika.
V imenu vseh svetovalcev za dolgotrajno oskrbo, ki bodo vlagatelje obiskovali na njihovem domu, CSD prosi, da so vlagatelji pri vstopu drugih v njihovo domovanje previdni in pred tem preverijo službeno in osebno identifikacijo osebe oz. pokličejo na območni CSD in se pozanimajo, ali so posamezne osebe res strokovni delavci CSD. Pred obiskom na domu uporabnika, z namenom ocenjevanja upravičenosti do dolgotrajne oskrbe, se svetovalec za dolgotrajno oskrbo in uporabnik o obisku na domu predhodno dogovorita.
O dolgotrajni oskrbi na domu
Dolgotrajna oskrba na domu se izvaja na domu upravičenca. Slednji je upravičen do storitev pomoči pri osnovnih in podpornih dnevnih opravilih in pri storitvah zdravstvene nege, ki so vezane na osnovna dnevna opravila. Vsak upravičenec, ki bo izbral to obliko dolgotrajne oskrbe, pa bo upravičen tudi do storitev za krepitev in ohranjanje samostojnosti in do storitev e-oskrbe.
Obseg neposrednega izvajanja storitev dolgotrajne oskrbe na domu je določen v urah: za 1. kategorijo velja 20 ur, za 2. kategorijo 40 ur, za 3. kategorijo 60 ur, za 4. kategorijo 80 ur in za 5. kategorijo 110 ur mesečno. Obseg neposrednega izvajanja storitev za krepitev in ohranjanje samostojnosti pa znaša v 1. kategoriji 12 ur, v 2. kategoriji 24 ur, v 3. kategoriji 48 ur, v 4. kategoriji 30 ur in v 5. kategoriji 24 ur letno.
Storitve dolgotrajne oskrbe na domu in storitve za krepitev in ohranjanje samostojnosti bodo krite iz obveznega zavarovanja za dolgotrajno oskrbo do 31. 12. 2027. Po tem datumu lahko pride do uvedbe doplačil. Pravica do storitev e-oskrbe bo sofinancirana v višini 31 eurov mesečno na posameznega uporabnika. Uporabniku pripada tudi sofinanciranje enkratnega stroška v višini 50 eurov za namestitev opreme in vzpostavitev priključka za izvajanje storitev e-oskrbe tam, kjer uporabnik prebiva.
Pravico do dolgotrajne oskrbe na domu, do storitev za krepitev in ohranjanje samostojnosti in do e-oskrbe lahko uveljavlja oseba, ki je izpolnjuje zahtevane pogoje: je zavarovana za dolgotrajno oskrbo 24 mesecev v zadnjih 36 mesecih pred uveljavljanjem pravic do dolgotrajne oskrbe, ima urejeno stalno ali začasno bivanje v Republiki Sloveniji, se uvršča v eno do kategorij dolgotrajne oskrbe ter ne prejema primerljivih pravic kot so dodatek za pomoč in postrežbo, institucionalno varstvo po Zakonu o socialnem varstvu ali osebna asistenca.
Vstopna točka za dolgotrajno oskrbo Centra za socialno delo Južna Primorska se nahaja na naslovu Prisoje 1, 6000 Koper.
Tel. 05 66 34 410, e-pošta: dolgotrajna.csdjprim@gov.si
Osnovne informacije so ljudem na voljo tudi na krajevno pristojnih enotah CSD.
CSD Južna Primorska, enota Izola, Cesta v Pregavor 3a, 6310 Izola. Tel. 05 66 22 694, gpcsd.izola@gov.si
CSD Južna Primorska, enota Koper, Cankarjeva ulica 6, 6000 Koper. Tel. 05 66 34 550, gpcsd.koper@gov.si
CSD Južna Primorska, enota Piran, Obala 114, 6320 Portorož, Tel. 05 67 12 300, gpcsd.piran@gov.si
CSD Južna Primorska, enota Sežana, Kosovelova ulica 4b, 6210 Sežana, Tel. 05 96 94 020, gpcsd.sezan@gov.si
Več podrobnejših informacij glede dolgotrajne oskrbe in posamezne pravice v sistemu dolgotrajne oskrbe je na voljo na spletnih straneh območnih CSD, do katerih dostopate prek spletne stran https://www.csd-slovenije.si/, in na spletnih straneh Ministrstva za solidarno prihodnost, na naslovu https://www.gov.si/zbirke/projekti-in-programi/dolgotrajna-oskrba/.
Do 30. junija 2025 lahko pokličete tudi v Kontaktni center za dolgotrajno oskrbo, in sicer na brezplačno telefonsko številko 080 9810 - v ponedeljek med 9. in 12. uro, v sredo med 11. in 17. uro in v petek med 9. in 13. uro in med 14. in 16. uro.
Po 1. juliju 2025 bo na vprašanja s področja dolgotrajne oskrbe odgovarjal le klicni center 114. Deloval bo vsak delovni dan, med 8. in 16. uro.
Tjaša Rodman, direktorica Centra za socialno delo Južna Primorska